Treballar la pedra

Ja fa molts anys que, de forma recurrent, ens volta pel cap una pregunta.

Com ho feien els nostres avantpassats per extreure, esculpir i transportar aquells enormes blocs de pedra per les seves construccions?

Dintells de portes i finestres, columnes, rodes de molí, altars, ... , en tots aquests casos i en molts altres es feien servir pedres de grans dimensions que s'havien d'extreure, treballar i transportar.

Aprofitant el confinament per la pandèmia del Covid-19 hem decidit respondre aquesta pregunta viatjant, de forma virtual, fins on faci falta.

Si ho pensem, fent servir paràmetres actuals ho tenim fàcil, maquinària de construcció extreu la pedra a les pedreres, grans grues aixequen els blocs i camions de gran tonatge les porten fins on sigui.
Però, i abans com ho feien?

El primer que hem de conèixer és el procés a realitzar i per això "viatgem" prop de Barcelona, concretament al Monestir de Sant Cugat


En un racó del claustre hi trobem aquestes quatre columnes que ens expliquen el procés.
D'esquerra a dreta, el primer és un bloc extret de la pedrera, en segon lloc tindríem el bloc rebaixat i llest per al transport, el tercer bloc sería la preforma llesta per ser treballada pel mestre escultor i finalment el capitell ja acabat i llest per coronar una columna.

Així doncs, el primer és extreure la pedra i per això "viatgem" a Tarragona a visitar la pedrera del Mèdol per observar les marques esculpides a les parets i al terra que van deixar els antics picapedres.


El Clot del Mèdol, és una antiga pedrera d'època romana de més de 200 metres de llargada i una amplada d'entre 10 i 40 metres, produïda per la constant extracció de pedra calcària per a la construcció dels edificis de l'antiga Tarraco.



A les parets podem observar les maques dels diferents estrats d'extracció i, al terra les estretes rasses que els picapedrers feien per extreure els carreus, que per la mida creiem que es feien servir per aixecar les parets dels grans edificis de la Tarraco imperial.

Un cop extret el carreu, una grua ...


... l'aixecava per pujar-la a sobre d'un carro ...


Carro romà, Museu de Colònia (Alemania).

... que els portava fins a peu d'obra on, després de rebre l'acabat final, serviria per pavimentar carrers, ...


... aixecar edificis o ...


... temples.


Anys després, amb la caiguda de l'imperi romà, aquestes tècniques i màquines varen caure en desús però varen ser redescobertes a l'edat mitja i al renaixement amb la febre constructiva de castells, catedrals i el comerç marítim.


Grua medieval de port per muntar mastelers i hissar càrregues pesades a Gdansk (Polònia)


Si voleu conèixer més sobre l'evolució de les grues podeu consultar aquest article aquí

Les tècniques per extreure la pedra, esculpir-la i transportar-la no varen canviar gaire des d'èpoques antigues fins a la industrialització però, no us agradaria veure com ho feien????

Per fer-ho hem de tornar a "viatjar", aquest cop a la regió de Renania (Alemanya) per què, després d'una llarga recerca, hem descobert que la seva Associació Regional disposa d'un document excepcional del any 1971, que hem editat amb finalitat educativa.


Però si voleu veure els originals, aquí teniu els enllaços


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.